Header background

Blog

Zgaga wieczorem i bezsenność – jak sobie pomóc?


Spis treści

    Zgaga wieczorem to nieprzyjemna, a zarazem bardzo powszechna dolegliwość, bezpośrednio powiązana z wieloma zaburzeniami, dokuczająca znacznej części społeczeństwa. Zgaga to dolegliwość, która jest uciążliwa na wielu poziomach. Przede wszystkim powoduje szereg nieprzyjemnych objawów z palącym bólem w przełyku na czele, jednak uprzykrza ludziom życie także na inne sposoby. Jednym z nich jest bezsenność, trudności z zasypianiem i częste wybudzanie się, utrudniające odpoczynek i regenerację organizmu po całym dniu. Przyjrzyjmy się więc bliżej temu tematowi i zastanówmy, jakie są przyczyny wieczornej zgagi i jak zminimalizować ryzyko jej wystąpienia.


    Zgaga wieczorem – co może ją powodować?

    Prawidłowy, niczym niezakłócony i odpowiednio długi sen ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia i ogólnej jakości życia. Z tego też względu mocna zgaga w nocy, utrudniająca proces efektywnego odpoczynku, to dla wielu osób prawdziwa zmora i powód złego samopoczucia dnia następnego. Na szczęście poznanie przyczyn zgagi wieczorem może pomóc w wyeliminowaniu, a przynajmniej zmniejszeniu uciążliwości charakterystycznych objawów. Co zatem oznacza zgaga wieczorem? Jeżeli nie jest ona objawem poważnych chorób układu pokarmowego, jak wrzody dwunastnicy czy rak przełyku, to najczęściej spowodowana jest niewłaściwą dietą i nieprawidłowymi nawykami. Spożywanie ciężkich, tłustych lub pikantnych potraw bezpośrednio przed położeniem się spać, duży wysiłek fizyczny w późnych godzinach popołudniowych, palenie papierosów lub picie alkoholu, a nawet zbyt obcisła piżama – każdy z tych czynników może spowodować wieczorną zgagę. Ryzyko wystąpienia pieczenia i bólu w przełyku w ciągu nocy zwiększa także odpoczynek w niewłaściwej pozycji, czyli spanie na wznak.


    Zgaga to nieprzyjemna choroba przełyku. Jeżeli szukasz pomocy, konsultacji medycznej czy po prostu specjalistycznego leczenia to kliknij:


    Zgaga wieczorem – pieczenie w żołądku w trakcie snu

    Zgaga przed snem i związany z nią palący ból w przełyku są efektem nieprawidłowego działania dolnego zwieracza przełyku. Dolny zwieracz przełyku nie blokuje treści żołądkowej i pozwala jej cofnąć się do górnych partii układu pokarmowego. Taki proces szczególnie łatwo zachodzi w pozycji na wznak, którą wiele osób preferuje podczas snu. Jeżeli dodamy do tego spożycie obfitego posiłku bezpośrednio przed udaniem się na odpoczynek to mamy odpowiedź. Ponadto jeżeli do tej listy grzeszków dorzucimy też inne, sprzyjające wieczornej zgadze „ustępstwa” to spokojne zaśnięcie może stanowić prawdziwe wyzwanie.

    W takiej sytuacji ból i pieczenie w przełyku nie tylko mogą być naprawdę dokuczliwe, ale również prowadzić właśnie do bezsenności. Osobnym przypadkiem jest zgaga wieczorem w trakcie ciąży. Źródłem problemu są przede wszystkim zmiany hormonalne w ciele kobiety i powiększająca się macica, która uciska żołądek. Również tutaj można jednak zminimalizować nocne dolegliwości poprzez zmianę pozycji snu z leżenia. Remedium wydaje się tzw. na wznak, odpoczynek na lewym boku lub też poprzez uniesienie wezgłowia łóżka o 10-15 centymetrów.


    Zgaga wieczorem przed snem – czego powinniśmy unikać?

    Przyczyn wieczornej zgagi może być wiele, ale najczęstsze z nich to nieprawidłowa dieta, używki, a także niewłaściwa pozycja podczas odpoczynku. Kiedy więc pojawia się zgaga przed snem to w pierwszej kolejności należy zmienić swoje nawyki życiowe. Przede wszystkim trzeba wyeliminować z diety tłuste, pikantne i wysoko przetworzone dania. Następnym krokiem jest rezygnacja z alkoholu, papierosów i napojów gazowanych, a także mocnej kawy i herbaty. Koniecznie należy unikać także takich produktów, jak tłusty nabiał, marynaty z octem, warzywa cebulowe i cytrusy.

    Aby zgaga przed snem pojawiała się rzadziej trzeba też pilnować czasu spożywania posiłków. Kolację najlepiej jeść 2-3 godziny przed udaniem się do łóżka, a nocne podjadanie różnego rodzaju przekąsek jest całkowicie zakazane. Warto także pamiętać, że wśród przyczyn wieczornej zgagi znajduje się również intensywny wysiłek fizyczny przed snem. Warto o tym pamiętać, zatem trening siłowy lepiej zaplanować na wcześniejszą porę dnia. O późnych porach dobrze też zrezygnować z dźwigania czy przesuwania ciężkich sprzętów. Może to się skończyć silnymi objawami zgagi i kłopotami z zaśnięciem.


    Zastosuj kilka prostych zasad – podsumowanie

    Zgaga przed snem i w jego trakcie to problem, który w większości przypadków można rozwiązać poprzez zmianę swojego trybu życia. Jeżeli będziecie stosować się do kilku wymienionych wyżej zasad, np. prawidłowa dieta czy rezygnacja z leżenia na wznak, to wyeliminujecie większość przyczyn wieczornej zgagi. Taki styl życia spowoduje, że nie dopuścicie do pojawienia się palącego bólu, utrudniającego nocny odpoczynek. Musicie jednak pamiętać, że zgaga przed snem może mieć też znacznie poważniejsze podłoże. W przypadku naprawdę dokuczliwych i nawracających dolegliwości należy skontaktować się z lekarzem i przeprowadzić kilka podstawowych badań.


    Zobacz wszystkie nasze wpisy:

    Pozostałe wpisy

    Kontakt

    _ _ _

    Zgagadajmy się jeszcze dziś!

    Tło formularza
    Tło formularza
    Tło formularza
    Tło formularza
    * - pole obowiązkowe

    Zadzwoń +48 661 300 314

    PN-PT 10:00-20:00

    EUROMEDICARE SZPITAL SPECJALISTYCZNY
    UL. PILCZYCKA 144-148 54-144 WROCŁAW

    Strona główna! Zgagatek O choroba Lecz to człowieku! Kontakt Blog
    Zadzwoń +48 661 300 314